
Pracodawco – jak zorganizować pierwszą pomoc. Kwestie zorganizowana pierwszej pomocy reguluje między innymi Kodeks pracy. Art. 207[1] tej ustawy podaje konieczność spełnienia przez pracodawcę pewnych obowiązków informacyjnych wobec pracownika w zakresie BHP
Art. 207[1]§ 1. mówi, że pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o:
1) zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników;
2) działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa w pkt 1;
3) pracownikach wyznaczonych do:
a. udzielania pierwszej pomocy
b. wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.
W § 2 tego przepisu wskazano, że informacja o pracownikach, o których mowa w § 1 pkt 3, obejmuje: imię i nazwisko; miejsce wykonywania pracy; numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.
Z kolei art. 209[1] określa obowiązki pracodawcy w zakresie udzielania pierwszej pomocy. W myśl tego przepisu (§ 1) pracodawca jest obowiązany:
1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
2) wyznaczyć pracowników do:
a. udzielania pierwszej pomocy,
b. wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
c. zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia i organizacji pierwszej pomocy w miejscu pracy. Powinien również zapewnić przeszkolenie pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz zapewnić odpowiednie wyposażenie w sprzęt i środki umożliwiające udzielenie pomocy. W Polsce przepisy prawne wymagają od pracodawców posiadania w miejscu pracy apteczki oraz osoby uprawnionej do udzielania pierwszej pomocy. W praktyce pracodawcy szkolą większość pracowników zatrudnionych w miejscu pracy. A tylko niektórych wyznaczają co udzielania pierwszej pomocy. Obowiązkim pracodawcy jest również zorganizwanie sprzętu do udzielania pierwszej pomocy w zakładzie pracy co czyni. Najczęściej za pomocą zakupienia i udostępnienia apteczek pierwszej pomocy. Oczywiście należy pamiętać by wyposażenie oraz ilość apteczek była dostosowana do liczby pracowników i rodzaju wykonywanych prac.


Drgawki – Padaczka czy wiemy jak się zachować ?

Pracodawca – jak zorganizować pierwszą pomoc.

Hipotermia – co robić kiedy robi się naprawdę zimno?
